Om Pippi på cirkus

Björn Ulvaeus är exekutiv producent och ansvarar för föreställningens sångtexter till musik av Benny Andersson, Vladimir Shainsky, Ángel G. Villoldo med flera. Musiken framförs live av en flygande cirkusorkester.

För cirkusregi står Cirkus Cirkörs grundare, regissör och konstnärliga ledare Tilde Björfors och vid sin sida har hon Maria Löfgren, regissör och manusbearbetare, som ansvarar för föreställningens regi.

Tillsammans med Björn Ulvaeus har Maria Blom och Tilde Björfors skrivit föreställningens manus, som är baserat på Astrid Lindgrens berättelse om när Pippi, Tommy och Annika gick på cirkus och träffade cirkusprinsessan Miss Carmencita, lindanserskan Elvira och världens starkaste man Starke Adolf. Ansvarig för föreställningens scenografi och kostymdesign är Magdalena Åberg.

Baserat på en berättelse av Astrid Lindgren bearbetad av Maria Blom, Tilde Björfors och Björn Ulvaeus.
Sångtexter: Björn Ulvaeus
Musik: Benny Andersson, Vladimir Shainsky, Ángel G. Villoldo, m.fl.

Cirkusregi: Tilde Björfors
Regi: Maria Löfgren
Scenograf & Kostymdesign: Magdalena Åberg

Pippi på Cirkus är något så ovanligt som en ”cirkusmusikal” för hela familjen – baserad på en berättelse av Astrid Lindgren och med cirkus från Nordens ledande cirkuskompani Cirkus Cirkör. Manus har bearbetats av Maria Blom, Tilde Björfors och Björn Ulvaeus som även är uppsättningens exekutiva producent. I rollen som Pippi ser vi återigen Ida Breimo.

Föreställningen innehåller dels helt nyskrivna sånger och dels nya texter av Björn till instrumentalmusik av bland andra Benny Andersson, Vladimir Shainsky och Ángel G. Villoldo. Musiken kommer även nästa sommar att framföras live av en stundtals flygande cirkusorkester.

Pippi på Cirkus är ett av mina roligaste musik- och scenprojekt på många år. Jag hade förmånen att få träffa Astrid många gånger och har den djupaste respekt för hennes verk. Jag är så glad och stolt över att vi lyckades förmedla vår kärlek till Pippi till publiken och att vi nu får göra det igen nästa sommar. Att tillsammans med så duktiga yrkeskollegor få förena musik, cirkus och teater med Astrids berättarkonst är en ynnest, berättar Björn Ulvaeus.

Pippi på Cirkus är baserad på Astrid Lindgrens berättelse om när Pippi, Tommy och Annika gick på cirkus och träffade cirkusprinsessan Miss Carmencita, lindanserskan Elvira och världens starkaste man Starke Adolf. Föreställningen är cirka 1 timme och 15 minuter lång och dialogen och sångtexterna är på svenska.

Cirkusmusikalen är ett samarbete mellan Pophouse/Björn Ulvaeus, Astrid Lindgren Aktiebolag, Cirkus Cirkör och Krall Entertainment.

MIN PIPPI

Pippi är genomsnäll, generös och ärlig. Jag tror att hon känner sig ensam ibland och jag vet inte om hon är sårbar innerst inne, men jag tror att hon måste vara det. Hennes försvar i så fall, verkar vara att aldrig bli sentimental. Även när hon delar sina innersta tankar, så är det på ett rakt och osentimentalt sätt. Men djupet i hennes 9-åriga själ kommer vi inte åt och det tror jag beror på Astrids ambition att aldrig bli gråtmild. Det var nog inte “Flickan med svavelstickorna” eller “Den ståndaktige tennsoldaten” hon ville skriva.

Pippi ställer sig naturligtvis alltid på de svagas och sårbaras sida. Hennes starka sinne för rättvisa är en tydlig kompass liksom hennes solidaritet med dem som mobbas och inte kan försvara sig. Hon känner obrottslig lojalitet med Tommy och Annika. Jag vet inte om hon är rebell direkt, men hon har ingen som helst förståelse för sociala konventioner och gör precis det som hon tycker är rationellt i situationen även om det bryter mot seder och bruk. Att man inte får göra vissa saker i vissa sammanhang är för henne obegripligt och dumt. Det gäller även lagar och förordningar. Hon är den civila olydnaden förkroppsligad.

Sedan är hon ju förstås hur stark och vig som helst, men hon använder aldrig sin styrka för att imponera eller skaffa sig fördelar. Lite som Clark Kent. Hon tar till den för att hjälpa the underdog eller ibland bara för att det är kul. Hon är världens starkaste flicka, men visar det bara när det verkligen behövs. 

Pippi kan inte läsa och skriva och tycker uppenbarligen att det är onödigt att kunna. Det har jag alltid funnit lite problematiskt.  Jag vet inte hur Astrid resonerade där, men skolan som sådan är ju en miljö där Pippi inte riktigt passar in och hon skaffar sig kunskaper på andra sätt. Hon lyssnar på människor och försöker förstå deras bevekelsegrunder, men om de bryter mot hennes uppfattning om hederlighet och jämlikhet, så går hon sin egen väg. Hon är lyhörd och beredd att ändra ståndpunkt om det finns rationella skäl till det, men inte annars.

Är Pippi feminist? Ja, jag tror det om man med femisism menar att båda könen är människor och att det inte finns något, absolut inte något, skäl att sätta det ena över det andra.

Det är alltså så här jag personligen ser på Pippi, men vi är många medskapare i den här föreställningen och alla har bidragit på sitt sätt med sina Pippibilder. Inte minst Malin Billing, Astrids barnbarn, som har Pippis DNA i ryggmärgen. Hon piskar mig på fingrarna om jag skriver ord som klingar falska ur Pippis  mun. Allt eftersom arbetet gått med “Pippi på Cirkus” har jag försökt anamma Astrids språk så mycket det går i sångtexterna. 

En gång i tiden gav jag mig i kast med en annan nationalklenod, Vilhelm Moberg, när Benny Andersson, Lars Rudolfsson och jag skrev “Kristina från Duvemåla”.  Det är med samma djupa respekt jag närmar mig Astrid och hennes Pippi och den respekten känner vi alla som har varit med och skapat “Pippi på Cirkus”. 

Astrid Lindgren är Sveriges mest lästa och viktigaste författare. Jag tror att jag förstod det redan den gången 1967 när jag gav henne en ros på Västerlånggatan!
                                              Björn Ulvaeus December 2021